Autor Witryny/Website by: Leszek Zdrach, Autor fotografii/Photographs by: Leszek Zdrach, Kontakt/Contact: leszekzdrach@gmail.com

Gdy chodzenie po górach staje się zbyt trudne: Jak poprawić kondycję na lato?

W dzisiejszych czasach, coraz więcej osób zmaga się z niższą aktywnością fizyczną związaną z pracą biurową, starzeniem się populacji oraz rosnącym przywiązaniem do komputerów, telewizorów i smartfonów. Dla wielu nawet wejście na pozornie łatwą górę może okazać się wyzwaniem. Tak było w przypadku Anny, która podczas próby zdobycia Skrzycznego zrozumiała, że jej kondycja wymaga poprawy.

Anna, pracująca biurowo i spędzająca wieczory przed telewizorem, postanowiła wybrać się na wycieczkę w góry. Jednak już na początkowym etapie wędrówki poczuła zmęczenie, duszności i ból mięśni. To doświadczenie stało się dla niej motywacją do zmiany trybu życia i poprawy kondycji fizycznej. Bądź jak Anna - nie daj się słabości, i skorzystaj z poniższych porad, by wejśc w lato z siłą i energią!

Jak trening siłowy pomoże w przygotowaniach do górskich wędrówek

Trening siłowy jest kluczowym elementem przygotowań do górskich wędrówek. Wzmacniając mięśnie nóg, pleców i korpusu, poprawia stabilność stawów. To z kolei może być niezwykle przydatne podczas wspinaczki w górach. Przysiady, martwy ciąg, wyciskanie sztangi nad głowę - to tylko kilka przykładów ćwiczeń, które pomogą wzmocnić kluczowe partie mięśniowe potrzebne podczas wędrówek górskich. Możesz przy tym skorzystać z pomocy doświadczonego trenera personalnego - np. ze studia Lift Strength & Conditioning z Katowic - jak i korzystając z planów treningowych i opisów ćwiczeń dostępnych w sieci. Ta druga opcja jest świetna, o ile źródla z których korzystamy są wiarygodne. 

Poprawianie kondycji na siłowni - nie tylko z maszynami cardio

Wiele osób uważa, że poprawa kondycji związana jest głównie z ćwiczeniami na maszynach cardio. Jednak równie ważne jest uwzględnienie treningu siłowego oraz funkcjonalnego, który rozwija siłę, wytrzymałość i stabilność mięśniową. Ćwiczenia z wykorzystaniem sztang, kettlebellów czy własnej masy ciała mogą znacząco poprawić wydolność i kondycję ogólną. Niektóre z ćwiczeń funkcjonalnych wręcz stanowią bezpieczniejszą dla stawów alternatywę dla biegania dla osób z nadwagą. Swingi (wymachy) kettlebell są tego świetnym przykładem. Jeśli nie wiesz jak wykonać to lub inne ćwiczenia, a nie chcesz wydawać pieniędzy na trenera - nic straconego. Zajrzyj na stronę Fitnessowy.net, gdzie pod adresem https://fitnessowy.net/kettlebell-swing-wykonac-go-poprawnie/ znajdziesz instrukcję nauki wymachów krok po kroku.

Rower jako sposób na poprawę wydolności

Rower może być doskonałym narzędziem do poprawy wydolności. Regularne jazdy na rowerze nie tylko wzmacniają mięśnie nóg, ale także poprawiają kondycję serca i płuc. Kazda na rowerze to doskonała forma aktywności typu "low impact", czyli w niewielkim stopniu obciążającej stawy. To z kolei zmniejsza ryzyko kontuzji, a jednocześnie doskonale przygotowuje organizm do aktywności w górach. Warto przy tym wiedzieć że w tym roku - 2024 - zakup rowera może być wyjątkowo opłacalny. Po pandemicznym skoku cen rynek wraca do normy, i pojawiają się - coraz częściej - duże promocje.

Te ćwiczenia pomogą uniknąć bólu kolan w górach

Ból kolan jest częstym problemem podczas długich wędrówek w górach. Aby go uniknąć, warto skupić się na wzmacnianiu mięśni wokół stawów kolanowych. Ćwiczenia takie jak step up'y, przysiady, wznosy bioder  czy chodzenie po schodach mogą pomóc w wzmocnieniu mięśni ud oraz mięśni stabilizujących stawy kolanowe. To z kolei zmniejsza ryzyko kontuzji i bólu podczas wspinaczki.

Zmiana trybu życia i poprawa kondycji fizycznej nie tylko pozwolą cieszyć się górskimi wędrówkami bez zbędnego zmęczenia, ale także przyniosą korzyści dla zdrowia i samopoczucia. Zachęcamy do przeczytania dalszych porad w artykule, które pomogą Ci przygotować się do letnich aktywności na świeżym powietrzu z pełnym komfortem i radością.